Jiří Nosek: Vydej si vlastní knihu

Kniha z internetové sbírky, která naplnila všechna očekávání. Žijeme, protože sdílíme, a sdílíme, protože žijeme. S knížkou je to stejné. Na co psát do šuplíku?

Obsah

  1. Úvod
  2. Recenze
  3. Obsah
    1. Možnosti
    2. Stvoření knihy
    3. Prodej knih
  4. Závěr

Úvod

Pan Nosek je velmi bystrý člověk (znaky bystrosti: zamyšlení nad běžnými věcmi, ekonomie v rozhodovací praxi atd.). Po celých patnáct let ho živilo focení, pak ale přišla tragédie a on se musel naučit živit se jinak. Nakonec zůstal u marketingu a vydávání knížek.

Fotka není fotkou, dokud ji nespatří někdo další.

Žijeme, protože sdílíme, a sdílíme, protože žijeme. S knížkou je to stejné. Na co psát do šuplíku?

Recenze

Vydej si vlastní knihu kombinuje žánr osobního rozvoje s odbornou literaturou, což je podle mě geniální nápad. Měl jsem možnost si knihu koupit přímo na knižním startéru, čehož rozhodně nelituju, protože jsem dostal jako dárek vzorník papíru. Navíc mám dobrý pocit, protože byla kniha podle autorových slov zkompletována ručně, protože měla tiskárna zpoždění.

Nosek toto dílko extrémním způsobem provázal s internetem a interaktivita je na každém kroku. V knize jsou dokonce unikátní kódy, které čtenáři umožní přístupy do uzavřených sekcí.

Obsah

1 Možnosti

1.1 Proč si vydat knihu?

Někdy motivace strašením funguje lépe, než motivace běžná, a tak bych si vydal knihu třeba jen proto, abych jednou nelitoval, že v době, kdy stačilo velice málo, aby se můj sen zhmotnil, jsem nedokázal vystoupit z komfortní zóny nebo si prostě udělat čas. Tato kapitola vedla k neodkládání věcí na potom a zabývala se time managementem. Připomínala mi žánr osobního rozvoje.

Tipy do života:

  • Radikální změny v chování většinou nefungují (příliš velký výstup z komfortní zóny)
  • Když jdete něco dělat, tak si vytvořte malou analýzu: 1) co nejhoršího se může stát, 2) jak tomu předejít. Zní to naprosto logicky a ušetří vám to strach, ale hromada lidí to vůbec nedělá, jde na věc po hlavě a pak neví, jak si poradit v nesnázích.
  • Náš mozek nás přirozeně odrazuje od toho nepohodlného, ale my víme, že se to v delším horizontu vyplatí, a proto se překonáme. Nezvážit benefity budoucnosti neumí jen pračlověk.

Proč si tedy vydat knihu?

  • Dobrý pomocník při podnikání („Když už o tom napsalknihu, tak o tom musíněco vědět.“)/li>
  • Kniha je stroj času (pro nostalgiky a úzkostlivce i normální lidi)
  • Kniha je prostředkem sebeprojevu a konzervace nějakého okamžiku
  • Kniha je vědomostní hyperprostorový skok (různé návody, kuchařky a encyklopedie)
  • Žijeme ve skvělé době

1.2 Vydání knihy za peníze

Kalkulujte a neodhadujte. To je první důležitá věc. Ať jste si svým dílkem sebejistější, musíte vždycky zkalkulovat výnosy a náklady.

Jsou čtyři typy finančních strategií, bez kterých nevydáte ani stránku:

  • Sponzoři (investoři) a crowdfunding (vydání skrz internetovou sbírku např. na Startovači)
  • Přímý prodej
  • Reklama ve velkém (u bestsellerů)
  • Prodej celého nákladu jednomu zákazníkovi – to vám sníží riziko

Než začnete žádat o peníze, vytvořte si správný stav mysli, abyste se necítili jako žebrák (nejlépe se žádá o něco, co nutně nepotřebujete).

  • Jak na knihách zbohatnout
    • Jít mimo malý český trh
    • Nejlépe do anglofonního trhu
  • Když nic nejde, tak vydejte alespoň eknihu
Kniha může nastartovat podnikání
  • Kniha je trojský kůň reklamy a odlišení se od konkurence
  • Squeeze page = webová stránka pro sbírání kontaktů
  • Zákaznický trychtýř – vždy je nejprve třeba oslovit co nejvíce potenciálních zákazníků, filtr přijde později
  • Kontakty jsou základem veškerého podnikání
Odborná kniha
  • Nejvíce práce na začátku, pak už jen rutina
  • Dlouhé plánování

Pokud při pohledu na obsah vidíte šíleně moc práce, tak se dívejte pouze pod nohy a ne pod sebe. (Brian Tracy a sloupy v poušti – to platí úplně u všeho)

1.3 Tři způsoby vydání knihy

Pro knihu v obchodě je nejdůležitější je distributor (prostředník mezi nakladatelstvím a knihkupci), který však ukrojí až 58 % DPC (doporučené prodejní ceny). Existují tři základní strategie, jak si knihu vydat:

  1. Tradiční nakladatelství – jednoduše tomu vyjít vstříc (propagaci, plán prodeje, cílová skupina čtenářů apod.), kniha bude stát na vás, i když vám pomohou
  2. Zakázkové nakladatelství – dobře si přečtěte podmínky; vybírejte pečlivě a práci jim kontrolujte; dostaňte většinu procesů (korekturu, design obálky i sazby, papír, cenovou kalkulaci) pod kontrolu a ptejte se (a spočítejte si návratnost investice)
  3. Vydání vlastním nákladem bez nakladatelství – vše je podle Vás (i ve špatném), nemáte odborné vedení; můžete ušetřit spoustu peněz; nechcete to prodávat cizím lidem (absence ISBN čísla)

Ještě je nutné zmínit vydání v zahraničí – vysoká konkurence; nutná konzultace se znalcem na místní knižní trh; CreateSpace (objednávka rovnou vyvolá výrobu knihy, takže zde neexistují ztráty z neprodaných kusů) a jemu podobné platformy – čím více, tím lépe, ale pozor na občasný požadavek exkluzivity (např. u Amazon KDP Select).

2 Stvoření knihy

2.1 Jak se kniha píše

Jsou dva typy autorů:

  • Vášnivě posedlý autor – nenechte tu vášeň zemřít („Cesta je, oč tu kráčí. Cíl je jen její poslední bod.“ Není důležité, jak slavní (a jestli vůbec) jednou budete. To se uvidí a nemá cenu nad tím teď přemýšlet. I někteří olympijští vítězové na začátku nechtěli vyhrát olympiádu).
  • Nedokončovatel – víc chtějte (to vy se rozhodujete věci nedokončovat, uvědomte si tu kontrolu nad sebou samým)

Tipy na knihy (od Noska):

  • Psychokybernetika (M. Maxwell) – autor byl plastický chirurg, který pozoroval změny sebevědomí pacientů po operacích a změny v jejich chování, stali se úspěšnějšími; vymyslel koncept tzv. self-image
  • Aladinův faktor (J.Canfield) – klasika osobního rozvoje

Nemusíte mít talent, nemusíte to napsat sami a nemusí to být román. Vzpomeňte si na všechny ty tuny knižních braků, co se prodávaly po stotisícových nákladech, tak proč byste to, zatraceně, nemohli zvládnout? Vsadím se, že umíte psát lépe než polovina nejprodávanějších autorů, akorát se neumíte prodat, nemáte dostatečnou sebejistotu a snažíte se podvědomě jako správný Čech moc nevyčuhovat. K čertu s tím!

Přesná představa o obsahu (příběhu) šetří čas přepisování. Po dokončení text na nějakou doobu zavřete, abyste se na něj mohli podívat novýma očima. Soustřeďte se a klidně se nap saní zamkněte ve svém pokoji a všem řekněte, aby vás následující čtyři hodiny nerušili. Do tiskárny posílejte až knihu, se kterou jste si sami vnitřně jistí, ale zase to nepřehánějte, jinak nic nevydáte.

2.2 Příprava rukopisu k vydání

Korektura
  • První kolo – podchytit většinu chyb; provádí se v elektronickém dokumentu; diskutování sporných chyb s autorem
  • Druhé kolo – těsně před odevzdáním do tisku
  • Korektora platíte za bezchybnost, nikoliv od hodiny
  • Korektor je nejlepší na doporučení, protože se těžko na první pohled rozeznává amatér od profíka (Jiří Nosek vám s tím pomůže, pokud si knihu necháte vydat u něj – https://vydaniknihy.cz/jiri-nosek/)

2.3 Cesta za vůní papíru – vydání knihy

Jasná představa je naprostý základ tvorby.

Z čeho se skládá cena knihy
  • Formát – přizpůsobit obsahu a účelu (v kabelce? fotografie? tabulky s hodně sloupci?)
  • Vazba – tvrdá (vázaná, V8) a měkká (brožovaná, V2), obě lepené nebo šité
  • Potah – na vnějších deskách knihy s tvrdou vazbou
  • Předsádky – spojují pevné desky a blok knihy (tisknou se zvlášť)
  • Náklad – fixní náklady výroby jsou závislé na nákladu knihy
  • Počet knih a výrobní cena – do 300-500 ks digitálně, od 500 výš offsetově
  • Cena sazby (grafiky) – stejné (čím více, tím levněji na kus)
  • Způsob propagace
  • Rozsah textu – v normostranách (1 NS = 1800 znaků včetně mezer)
  • Šířka hřbetu – u tenkých knih je očekávána i nízká cena
  • Papír (bílý dřevitý BO, křídový, voluminézní – mylně nazývaný recyklovaný (je tlustší))
  • Barevnost
  • Obálka – zadávat grafikovi, pokud nejste profík
Barevnost
  • Digitální tisk – každá strana se tiskne zvlášť
  • Ofset – tisk vždy osmi stran najednou
  • V případě požadavku mimořádné přesnosti na citlivé barvy (růžová či fialová) lze zhotovit certifikovaný nátisk a dát ho tiskárně, ať podle něj zkalibruje stroje

Doplňky
  • Přebal
  • Záložka
  • Kapitálka
  • Parciální lak
  • Ražba
  • Ořízka – hrana, kterou utvoří listy knihy, pokud je zavřená
  • Kartonové pouzdro
Digitální a ofsetový tisk
  • Digitál – všechny čtyři barvy se tisknou zároveň
  • Ofset – archy papíru, 8 listů najednou, barvy postupně
  • ISBN (International Standard Book Number) – pro komerční účely
Jak napsat žádost o kalkulaci?
  • Formát, vazba, náklad, obálka (+úprava líce a rubu), blok (x/y – rub a líc, kde x a y je počet barev + druh papíru), papír bloku (bílý = BO, voluminézní= VO, leská a matná křída KL/KM)
Kde ušetřit?
  • Náklad (na kus nebo celkově?)
  • Formát – bezezbytkový (každá tiskárna to může mít jinak, ale snažte se, aby se váš formát stránek vešel na tiskové archy tak, aby zbylo co nejméně odřezků, které samozřejmě platíte)
  • Barevné strany u ofsetu sdružit do barevné přílohy
  • Najmout si profíky (profíka lze poznat podle transparentnosti stránek)
Hlavní náležitosti knihy
  1. Před tiskem zkontrolovat funkčnost čárového kódu
  2. Korektura
  3. Obálka – rozeznatelná i v malém náhledu
  4. Anotace- důležitější než obsah (fakticky, protože bez ní se čtenář neposune dál), byznysová psychologie její tvorby
  5. Sazba (= grafika)
Prvky sazby
  • Pagina = viditelné číslo stránky
  • Většina knih to má takhle: patitul (název, autor), titulní strana (s logem nakladatelství), věnování + poděkování + ISBN a copyright, první stránka textu s paginou, další stránky, obsah, tiráž, EAN na zadních deskách
  • Vakát = strana bez paginy (kde není co vyhledávat)
  • Sazební obrazec = prostor pro obsah
  • Parchanty – první nebo poslední řádek odstavce na začátku nebo na konci stránky (vdova = na konci, sirotek = na začátku)
  • Žebřík = více než tři dělení slov těsně pod sebou

U obrázků pozor na autorská práva.

Obrázky
  • Bitmapa nebo vektor (vektor je matematicky definovaný obrazec a lze ho bezeztrátově zvětšovat až donekonečna, bitmapu nikoliv!)
  • Zvětšování bitmapy bez speciálního softwaru = obrazová vata
  • Spad = ořez (tzn. 3-5 mm přesah) – tiskárna to neumí vytisknout přesně až do okrajů
  • Spad na obalu lepenkových tvrdých desek knihy 15 mm (část zalepená pod předsádku)
Tvorba obálky
  • Nejprve je třeba upoutat pozornost, až potom nastupuje vše ostatní (platí všude v marketingu)
  • Hlavní pozornost lze upřít na jméno autora, knihy nebo na hlavní motiv (obrázek) – nositel klíčové prodejní informace
  • Kompozice, zlaté řezy, směr pozornosti očí do tvaru písmene Z a další triky
  • Myslet na to, že bude i v náhledové velikosti na internetu
  • Globální outsourcing (Fiverr např. nebo Zastovku) – drobné práce (web, platební brána atp.)
Výstupní předtisková kontrola
  • Zanesení korektur
  • ISBN a EAN
  • Zalomené parchanty
  • Rozměry obálky a spad
  • Anotaci na zadní straně obálky dostatečně daleko od drážek u hřbetu
  • Tiskové PDF obálky i bloku v požadované kvalitě
Tisk
  • Vyžádat si rozkres obálky
  • Rozvoz hotových knih provádí tiskárna podle rozdělovníku (soupisu, co má kam poslat) – nabídka pro nákupčí distributorů (nabídka pro knihkupce)
  • Uskladnění – vy sami (sklady se nevyplatí) nebo u známých

3 Prodej knih

3.1 Jak funguje český knižní trh

  • Pozor na daně a GDPR
  • Za propagaci plně zodpovídá autor, protože ten zná knihu nejlépe
  • Na kvalitní propagaci záleží více než ka kráse vašeho psaní
  • Distributoři: Pemic (Morava), Euromedia a Kosmas
  • Distributor si strhne zhruba 58 % Z doporučené ceny knihy (DPC)
  • Knihkupec si vybere z katalogu distributora, takže samotné využití distributora neznamená, že bude vaše kniha po celé ČR
  • Cesta peněz k vám: prodej knihy, knihkupec po měsíci hlásí prodej distributorovi, ten pošle hlášení do nakladatelství, které vystaví fakturu splatnou do jednoho až tří měsíců, a až pak má peníze autor
  • Propagace musí být předem (v ČR vyjde denně průměrně padesát nových titulů)
  • Jak stanovit DPC: atraktivita tématu, vypracování knihy (vazba a tak), ojedinělost, barevnost, známost autora, obálka a anotace, snaha o návratnost investice, podívat se po knihkupectví

3.2 Propagace

  • Není to cpaní se někam, je totiž třeba, aby lidé v dnešní době vůbec věděli, že kniha existuje
  • Železná pravidelnost je základ úspěchu
  • Konkrétně v ČR mají lidé trochu problém se prosazovat (dáno minulým režimem)
  • Knihu je třeba propagovat neustále (je třeba začít alespoň půl roku předem, ale čím více, tím lépe)
  • Buďte PR friendly (personal relations) – pozvěte lidi na křest
Cílová skupina
  • Nesmí být příliš obšírná, ostatní čtenáře nabalíte cestou (důležité je jádro)
  • Proč by měla kniha čtenáře zajímat?
  • Vciťte se do něj a upravujte podle toho styl propagace a možná i knihu samotnou
Další tipy a triky
  • Používejte nástroje pro měření konverze (Google Analytics, Google Alert)
  • Vstupujte do komunit, kde se vyskytují vaši čtenáři, a navazujte vztahy s tzv. gatekeepery (organizátory již vytvořených zájmových skupin), kteří už mají publikum vybudované
  • MailChimp, SmartEmailing – emailing marketing
  • Můžete na sebe upozorňovat s naprosto čistým svědomím, protože víte, že je kniha pro vašeho čtenáře prospěšná
  • Přímý prodej vydělá nejvíce (mějte základní eshop v každém případě)
  • Webové stránky, vlastní eshop, blog
  • Sbírejte recenze na svou knihu a nechce booktubery, aby ji ohodnotili
  • Propagace na sociálních sítích se dnes vyplatí s placenou reklamou (bez reklamy uvidí příspěvek 2 % přátel)
  • Natočte knižní trailer
  • Automatizuje procesy (newsletter, plánování příspěvků, propojený web se sociální sítí atd.)
  • Outsourcujte (Jim Crockrum: „Dělejte jen to, co za vás nemůže udělat někdo jiný.“)
  • Nepromarněte vymyšlení dobrého nápadu – průměrně za pětačtyřicet vteřin se ztratí, tak si neříkejte, že to nezapomenete, nebuďte líní, a napište si ho! Víte, kolik geniálních nápadů se takhle každý den ztratí? Stovky tisíc!
  • Načasujte propagaci s vydáním knihy
  • Lidé musí být na knihu upozorněni vícekrát

Zaujmout se základ. Až pak nastupuje všechno ostatní. Vždy a za všech okolností.

  • Zamyslete se, kde všude by mohli o knize vědět (časopis o daném tématu, rádio, …)

Závěr

Na závěr kniha obsahuje čtyři smyšlené příklady vydání knihy,které nejsou příliš konkrétní. Na poslední stránce je sedm bodů, ve zkratce:

  1. Je třeba se učit nové věci.
  2. Co umíte, dejte do praxe.
  3. Nebojte se dělat chyby.
  4. Nebuďte na to sami.
  5. Dotahujte konce a nepřestávejte, jinak ztrácíte drajv (a flow).
  6. Nevzdávejte se, pokud je něco nedostupné.
  7. Nečekejte, až bude něco dokonalé a hlavně to spusťte. Času na doladění bude dost při běhu.

Jsem teprve ve fázi psaní knihy, ale i tak jsem si z Vydání knihy vzal hodně. Hlavně ta propagace.

Obálka: Databazeknih.cz

Zdroj schématu knihy: Centrum digitálních služeb MINO

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..