Podobenství multilevel marketingu (MLM, síťový prodej)

Když dojde na takzvaný přímý prodej, většině lidí se vybaví pojišťovací agent, podomní prodejce nebo takzvaný „hráč“ v letadlovém schématu. Málokdo z nich si ale uvědomí, že MLM má k normální firemní struktuře mnohem blíže, než si kdy myslel.

Obsah

  1. Úvod
  2. Síto
  3. Past na mravenečky
  4. Shrnutí

Úvod

Síťový marketing je pro mnoho lidí sprostým slovem a nabídku práce od síťového marketéra považují přímo za podvod. Pojďme se ale podívat na to, jak moc společného mají MLM firmy s těmi „normálními“.

Síto

Než zabrousíme do hlavní části článku, a to do odměňování za vedení spolupracovníků, tak si řekneme o sítu na peníze.

Představte si, že korporace prodávající počítače po celém světě ve vlastních obchodech dosahuje zisku. Tržba plave z kamenných obchodů až k hlavám společnosti, které ji řídí. Ty dostanou ze zisku největší podíl, protože nebýt jejich řízení, firma se rozpadne.

I když si někteří zaměstnanci tuto skutečnost neuvědomují, nebýt jejich šéfa, tak se jejich práce ze dne na den zhroutí. Kontakty s obchodními partnery by umřely a absence ruky ředitele, která vykonává na první pohled vykořisťovatelskou práci, by vedla k obchodní destrukci.

Zaměstnanci se nepodílejí na řízení firmy, protože řízení firmy je práce jako každá jiná – jsou na ní potřeba odborníci. Není to žádná odlišná nebo privilegovaná pozice, je to jen zodpovědnější typ práce.

Dále jdou peníze k manažerům, až se nakonec „prosejí“ k řadovým pracovníkům, k prodejcům v kamenných pobočkách korporace. Každý dostane spravedlivý díl. Kdyby dostal více, výrobek by byl příliš drahý a firma by kvůli konkurenci zkrachovala. Kdyby dostal méně, utekl by jinam.

Pokud neexistuje podle jeho názoru firma, kde by byl dostatečně oceněn, pak má nízkou cenu na trhu práce, což mohlo způsobit nižší vzdělání než konkurence nebo prosté nereálné požadavky na mzdu.

Z tohoto důvodu si majitelé nebo vysoce postavení manažeři společnosti nemohou dovolit ukrajovat na celkovém zisku firmy více, než je pro firmu ekonomicky ziskové. Mezní hranice jejich platů je stanovena ziskem, který jejich práce firmě přináší.

Past na mravenečky

Když vám firma nabídne místo, oboříte se na ní, že vás zaplete do sítě a využije vás k dosahování zisku? Asi ne. I přesto ale většina lidí z nějakého důvodu nabídku práce od síťového marketéra zuřivě odmítne s odkazem na to, že ho chce jen zneužít.

Jak vlastně MLM funguje? Úplně stejně jako firma, s jediným rozdílem – kdokoliv se může stát vlastní iniciativou manažerem. A to tak, že si přivede (přesvědčí, naverbuje, sežene) spolupracovníky do týmu (pracovní skupiny). Pokud je vede dobře a oni odvádějí měřitelnou práci (ve financích bankovní jednotky za uzavřené smlouvy, jinde kredity za prodané zboží), dostane za ně od zastřešující organizace peněžní odměnu.

Tento firemní model většinou najdete u společností poskytujících zázemí know-how a vazby s obchodními partnery, typicky u zprostředkovatelů, tedy u firem organizačně mnohem jednodušších než třeba továrna na automobily.

Každý pracovník pak část výdělků ze svých obchodů logicky odvádí zastřešující organizaci. Nebýt jejího zázemí, nepřišel by si přece ani na korunu.

Celkové fungování je tedy velmi podobné firmě. Ještě je tu ale jeden rozdíl – jasně dané postupové podmínky pro vyšší pozici s většími odměnami. Jediné, co tady může smrdět, je asymetrie odvedené práce pro tým a odměny z týmu.

Odměna z týmu je totiž většinou tabulková věc, a pokud se manažer týmu moc nevěnuje, ale on stejně dobře funguje, pak je zaplacen nespravedlivě moc. Osobně bych souhlasil spíše s tržním určením těchto odměn (každý tým by měl vlastní tarif podle svého uvážení a uchazeč by to zahrnul do své volby, kde chce pracovat), ale záleží na konkrétní organizaci.

Shrnutí

Multilevel marketing funguje ve své podstatě jako normální firma.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..