První organizační článek

Tento článek má za úkol zodpovědět na základní organizační otázky, které se vyrojily kolem Kryptozvědavce. Netýká se vize, poslání atd.

Etiketa stránky

Počešťuji.

Ano, bohužel. Počešťuji a skloňuji (nebo se o to alespoň pokouším) většinu kryptografických termínů, protože si myslím, že většina lidí nejsou naprostí odborníci, kterým by to vyloženě vadilo, a protože to ladí s jazykem, v němž je text napsaný.

Nemám stránku nabušenou pluginy.

Plugin je rozšíření stránky, většinou např. pro upravování určitých grafických prvků nebo propojování s jinými weby (načítání grafů z externího zdroje atd.) či tzv. push up notifikace (to otravné okno, co na vás při navštívení stránky vyskočí a tlačí vás do zapnutí odesílání notifikací přímo v prohlížeči). Jako Kryptozvědavec tím udržuji tuto stránku maximálně zabezpečenou, protože každý plugin znamená o jednu potenciální bezpečností hrozbu v systému více. Proto je tato stránka maximálně jednoduchá a načítá se extrémně rychle. Dokonce je postavena bez page builderu.

Nemám bannery s irelevantními reklamami.

V aktuální době dokonce s žádnými reklamami. Tento obchodní model sice nezavrhuji, ale tady takové reklamy prostě nebudou.

Píši velmi, ale velmi pomalu.

Což je ironické, protože v dobré náladě napíšu i 7000 slov za den. Důvodem je, že jak se brodím různými (převážně kryptografickými) tématy, často narážím na věci kolem, které jsou taky zajímavé nebo které musím pochopit, abych se dostal dál. To znamená, že jakékoliv přesnější plánování nemá cenu.

Dám příklad – článek o Proof of Stake (kdo nevíte, co to je, tak vůbec nezoufejte) mi měl zabrat týden, ale narazil jsem na takové množství informací, zdrojů, názorů, vysvětlení, že týden byl zkrátka nemožný.

Někdy se stane, že dokonce téma objevené při zpracování jiného tématu má vyšší prioritu než prvotní článek, ale já ho nezveřejním jako první, protože mi to koncepčně nesedí. Představte si, kdybych napsal o pitbulteriérovi a poté o psech. No dávalo by to smysl? Ne.

Samozřejmě stejný mód práce nebude trvat věčně, ale v současné době prostě nejsem schopen udělat článek každý den už z důvodu, kolik studování si tato práce žádá. Až pokryji většinu stěžejních témat, objeví se zde mnohem větší množství novinek a zpráv. Do té doby se nebudu těšit příliš vysoké návštěvnosti, protože s frekvencí alespoň jeden článek za čtrnáct dnů nemám moc šancí.

Píši dlouhé články.

Jeden z nejkontroverznějších bodů. Nechci trhnout zajímavé téma do více článků z několika důvodů, ale hlavně kvůli kompletnosti. Nechci dělat klasické seriály na pokračování u delších témat, případně dělit text po určitém kritickém počtu slov. Samozřejmě nenapíšu článek o 20 tis. slovech, ale chci říct, že pokud už dojde k dělení, bude primárně tematické, a pokud bude určité téma (nebo subtéma) delší, nebudu ho dělit či dokonce krátit.

Jestli však bude potřeba určité části rozvádět takovým způsobem, že bych úplně rozbořil strukturu, pak vytvořím článek nový. Klasické seriály víceméně podle počtu slov jsou ale nevhodné ještě z jednoho důvodu – mohou vytvořit dojem, že dělám na něco důraz. A teď si představte, napíšu dlouhý technický seriál o jednom tématu, mnoho příspěvků za sebou, co se stane? Úplně zazdím první top příspěvky stránky, takže nový čtenář vůbec nebude vědět, o co sakra jde. Na Kryptozvědavci by čtenář neměl být zkrátka zklamaný z toho, že je článek moc krátký a nejde do hloubky.

Záleží mi na struktuře a interpretaci.

Jsem si moc dobře vědom, že nikdo neví všechno a bez určitých znalostí si vybrané články nelze vůbec přečíst. Proto zde je Jádro webu, které však samotné nestačí. A nebudou stačit ani související příspěvky. A nebude stačit ani upozornění v úvodu článku, co všechno byste měli znát, abyste článek pochopili. Tato problematika mě trápí už od spuštění webu.

Proto zavedu Průvodce tématy, články s hierarchickými mapami určitých okruhů témat, např. Bitcoin nebo blockchain (nebo rakouská ekonomie), vedoucí až k Jádru. Samozřejmě to bude chvíli trvat, protože nejprve musím mít napsaná všechna témata určitého okruhu. Zde uvidíte vazby, posloupnosti a vlastně i doporučenou cestu. Přirozeně zavádím i kategorii Jsem tu nový, která bude mít za úkol rychle, úderně a efektivně upoutat a nasměrovat čtenáře na Jádro webu, pokud tak ještě stále neučinil.

Moje stránka je na první pohled směs.

Ano. Zatím. Při větším počtu článků začne dávat mnohem větší smysl.

Jsem si vědom, že nepíši knihu, ale web.

Takže regulérně používám tučné písmo na podstatné části textu. Mám pozitivní zkušenost, že tak čtenář mnohem rychleji a efektivněji posoudí, zda si chce článek přečíst nebo ne.

Chci mít Kryptozvědavce pro masy, nebo pro úzkou skupinku čtenářů?

Chci mít Kryptozvědavce pro masy, nebo pro úzkou skupinku čtenářů? Řeknu to tak: chci být kdykoliv schopný přivítat naprostého nováčka.

Nedělám clickbaits.

Věřím v efektivní a pravdivé upoutání čtenářovy pozornosti, které ho nezklame, takže žádné clickbaits.

Nezavrhuji marketing ani reklamu.

I když to tak může vypadat, tak nezavrhuji marketing.

Věřím v trh.

I přes diktát, který jsem až doteď uvedl, věřím v trh a v sílu zákazníka. Pokud např. nikoho nezajímá Proof of Stake, tak na něj sice článek napíšu, ale nebudu se mu věnovat tolik, jako např. decentralizovaným aplikacím se zájmem mnohem větším.

Na čem teď dělám

Ne, na čem chci dělat, ale na čem dělám a co mám rozepsané.

  • Sharding
  • Proof of Stake
  • BFT a PBFT
  • Sybil attack
  • Ethereum 2.0
  • Rakouská ekonomická škola
  • CAP teorém
  • P + epsilon útok
  • IOTA
  • Lightning Network
  • Riemannova hypotéza

Proč to dělám

To si opravdu myslím, že někoho zajímají pokročilé šifrovací mechanismy nebo ekonomie? Ano. Věřím, že každý z nás dokáže najít krásu kryptografie, ekonomie a lidského jednání, i když je trochu složitější. Stačí nadšení pro soulad, synergii, svobodu, touha po nových věcech a neustále otevřená mysl s co nejmenším množstvím předsudků.

Co je cílem všech těch článků?

Aby lidé pochopili moderní kryptografii a veškeré její přesahy.

Zdroj obrázku v náhledu: DAMBlog

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..